با ترنس ها چگونه برخورد کنیم؟
نوشته شده توسط : ...

در گفتار حاضر سعی شده از منظری متفاوت به پدیده ترنس نگریسته شود.سعی کرده ام که مباحث صرف علمی نگارش نشود تا بتواند به نوعی سبب ارتقا دانش جامعه و ضرورت های نگاه متفاوت به این پدیده از زاویه دید مخاطبان گردد.

سوال اولی که باید به آن بپردازیم این است که هویت جنسی چیست و چگونه شکل می گیرد؟عوامل موثر در این باره را می توان به پنج دسته تقسیم کنیم:

-۱ ھویت ژنتیکی : وضعیت کروموزی هر فرد هویت ژنتیکی وی را شکل می دهد.
-۲ هویت فیزیکی : ظاهر و مشاهدات اولیه و ثانویه ماست.
-۳ هویت مغزی : ساختارھای عملکردی مغز ما در نواحی ھویتی است.
-۴ جنسیت و احساسات جنسیتی مغزی : رفتارها و تمایلات جنسی ماست.
-۵ هویت جنسی:احساس ما نسبت به داشتن نوعی خاص از جنسیت است.
” پس یک فرد می تواند دارای بدن ،جنسیت مغزی و هویت جنسی مردانه باشد اما هویت مغزی وی به جنس مخالف تعلق داشته باشد.
نکته بسیار مهم اینکه تمامی این موارد تا آخر عمر ثابت می ماند و قابل تغییر نیست.یعنی دقیقا مثل کروموزومها و ساختار ژنتیکی بقیه موارد نیز ثابت هستند.
پس به زبان ساده ترنسکشوال روحى است که در جسمى متضاد قرار گرفته است. ترنسکشوال یک میل جنسى ( مانند همجنس خواهى و یا دگر جنس خواهى و…) نیست. ترنسکشوال یک فرد عادى با اندام جنسى اشتباه است که باید با طى کردن مراحل پزشکى صحیح به اندام جنسى دلخواه خود برسد. پس از رسیدن به اندام جنسى دلخواه خود شروع به نشان دادن میل جنسى خود میکند. مانند تمامى انسانها که پس از بلوغ جنسى به میل جنسى دلخواه خود رفتار میکنند.


نکته دیگری که باید بدانیم این است که ترنسکشوالیسم با دگرپوشى ( cross.dress) کاملا متفاوت است دگر پوش ها تنها به ظاهر جنس مخالف در مى ایند و هیچ میلی به انجام مسئولیتهاى اجتماعى جنس مخالف ندارند. به عنوان مثال یک فرد زنانه پوش به هیچ عنوان درآرزوى مادر شدن نیست و یا نمیتواند یک خواهر دلسوز براى برادر خود باشد و فقط در رابطه جنسى مایل به پذیرفتن نقش یک زن مى باشد. کما اینکه در بعضى موارد در رابطه جنسى همچون یک مرد رفتار میکند ولى یک ترنس در آرزوى مادر/پدر شدن مى باشد و همچون یک مادر/پدر دلسوز و فداکار حاضر به انجام مسئولیت مى باشد. تفاوت دیگر دگرپوشها با ترنسها در این مطلب است که دگر پوشها از اندام جنسى خود کاملا راضى هستند و به هیچ عنوان احساس خجالت و یا ناراحتى از اندام جنسى خود ندارند ولى یک ترنس از اندام جنسى خود ناراضى است و مایل به تغییر آن به جنس دلخواه است و جسم فعلى را از آن خود نمیداند و از اندام فعلى خود احساس خجالت و شرم دارد.


نکاتی که ما باید در برخورد با یک فرد ترنس به خاطر بسپاریم چیست؟
-به هویت جنسی آن‌ها احترام بگذاریم. آن‌ها را صرفنظر از ظاهرشان، با‌‌ همان جنسیتی که خودشان اعلام می‌کنند و نام انتخابیشان قبول کنیم.
– وقتی درمورد گذشته حرف می‌زنیم، سعی نکنیم از عباراتی مثل «وقتی در آن جنسیت قبلی بودی» و از این قبیل استفاده کنیم زیرا افراد ترنس بسیاری تصور می‌کنند که همیشه با‌‌ همان جنسیتی بوده‌اند که خودشان به ما اعلام کرده‌اند اما مجبور بوده‌اند آن را پنهان کنند. از بیان مسائل مربوط به جنسیت پرهیز کنیم. اگر مجبور بودیم درمورد تغییر جنسیت او حرف بزنیم، بگوییم:«قبل از اینکه جنسیت واقعی‌ات را عنوان کنی» یا «قبل از اینکه تغییر جنسیت بدهی».


– از یاد نبریم این فردهمان کسی است که قبلاً می‌شناختیم، با این تفاوت که حالا او را بهتر می‌شناسیم.
– از سوال کردن از او خجالت نکشیم. بعضی و البته نه همه افراد ترنس سوالات ما درمورد جنسیتشان را پاسخ خواهند داد. اما انتظار نداشته باشیم که بتواند کاملاً توجیه‌مان کند. این وظیف ماست که خودمان را مطلع کنیم. همچنین، اگر فردی برای پاسخ دادن به سوالات ما راحت نبود، بیش از اندازه اصرار نکنیم.


-به نیاز وی به حریم ‌شخصی احترام بگذاریم. بدون اجازه گرفتن زندگی او را برملا نکنیم. حرف زدن درمورد این مسئله بدون اجازه گرفتن خیانت به اعتماد آنهاست . همچنین، برحسب موقعیت، ممکن است آن‌ها را به خطر آسیب دیدن یا لطمه احساسی بیندازد. خودش به هر کسی که بخواهد، اگر فرد آمادگی‌اش را داشته باشد، می‌گوید.


– تصور نکنیم که می‌دانیم تجربه فرد چه بوده است. راه‌های متفاوت دیگری هم برای بیان تفاوت جنسیتی وجود دارد. فکر اسیر شدن در بدن زن/مرد و اینکه همه دوجنسه‌ها به دنبال مصرف هورمون یا جراحی هستند، اشتباه است و ممکن است درمورد بعضی از آن‌ها صدق کند و درمورد بعضی نه. چیزی را باور کنیم که خود فرد درمورد خودش به ما می‌گوید و بدون پیش‌داوری به حرف‌هایش گوش کنیم. تئوری‌هایی که ممکن است یاد گرفته باشیم را برایش بازگو نکنیم یا تصور نکنیم که تجربیات دیگری که می‌شناختیم یا شنیده بودیم، شبیه به این فرد است. تصور نکنیم که این افراد به این علت می‌خواهند تغییر جنسیت بدهند که در زندگی گذشته‌شان آسیب روحی دیده‌اند یا بعنوان راهی برای فرار از بدنشان می‌خواهند تغییرجنسیت بدهند.
-. آنها شخصیتی درست شبیه به وضعیت قبل خود دارند، با آن‌ها مثل بقیه آدم‌ها رفتار کنیم.


-آنهایی که به‌تازگی جنسیت خود را متفاوت با آنچه که با آن به دنیا آمده‌اند معرفی می‌کنند، درگیر یک اتفاق بسیار بزرگ در زندگی خود هستند. صبر، درک و میل به حرف زدن درمورد مسائلی که این تغییر ایجاد خواهد کرد به آن‌ها در این زمان سخت کمک می‌کند. بهتر است سوالاتی از آن‌ها بپرسیم که به آن‌ها این امکان را بدهد که به میل خودشان تاحدی که دوست دارند با ما درمیان بگذارند. سوالاتی مثل، «اوضاع چطور پیش می‌رود؟»، «به نظر می‌رسه استرس داری، دوست داری بگی چی شده؟»، «چطوری می‌تونم تو این دوران کمکت کنم؟»، «اگه چیزی باشه که بخوای درموردش باهام حرف بزنی، من سراپا گوشم».


– حتی اگر به هویت دوجنسه فردی اعتراض داریم، باید به آن فرد احترام بگذاریم و هیچوقت عمدی آن‌ها را تحقیر نکنیم.
-هیچوقت به یک ترنس نگوییم که مردم آن‌ها را درک نکرده و دوست نخواهند داشت. این حرف بسیار آزاردهنده است، صحت نداشته و می‌تواند موجب جریحه‌دار شدن احساسات آن‌ها شود. بسیاری از این افراد مورد قبول جامعه قرار می‌گیرند و مردم دوستشان دارند. – هیچوقت با گفتن یک دختر یا پسر «نرمال» یا «واقعی»، این افراد را با دیگران مقایسه نکنیم. چیزی که باعث «واقعی» یا «نرمال» بودن یک دختر یا پسر می‌شود، طریقه تعریف آن‌ها از خودشان است، نه شیوه‌ای که دیگران بدن آن‌ها یا تجربیاتشان را طبقه‌بندی می‌کنند.

 

منبع: khateetedal




:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: